16 Mart 2011 Çarşamba

11. sınıf dil ve anlatım etkinlikleri cevapları yeni müfredat


4.ETkinlik Küçük kızım Su'ya adlı parça lirik anlatım ile anlatılmıştır.

COŞKU VE HEYECANA BAĞLI (LİRİK) ANLATIM



Özellikleri:

1.Lirik anlatımda dil “heyecana bağlı işlev”de kullanılır.

2.Coşku ve heyecana bağlı anlatım daha çok şiir, roman, hikâye, tiyatro türlerinde kullanılır.

3.Öyküleyici anlatımda bir olay ve durumun anlatılması; betimleyici anlatımda kişi, durum ve varlıkların betimlenmesi; lirik anlatımda ise duyguların ifade edilmesi esastır.

4. Coşku ve heyecana bağlı anlatımlarda kelimeler daha çok mecaz ve yan anlamda kullanılır.

5.Öyküleyici anlatımlarda olay ve durumlar anlatılırken duygusal düşünceler katılmaz. Coşku ve heyecana bağlı anlatımda duygular ve içinde bulunulan ruh hali yansıtılır.


Çocuklar adlı parça Mizahi Anlatım ile anlatılmıştır.

MİZAHİ ANLATIM



Özellikleri:

1.Okuyucuda uyandırılmak istenen etkiye göre düzenlenir.

2.Ses, taklit, hareket ve konuşma önemlidir.

3.Mizahi unsurlarda gerçekten sapma vardır.

4.Mizahi unsurları oluşturmada karşılaştırmalar, durumlar, hareketler, kelime ve kelime gruplarından yararlanılabilir.

5.Amaç okuyucuyu düşündürmek ve eğlendirmektir.

6. Roman, hikâye, tiyatro, şiir, deneme gibi türlerde kullanılır.

7.Mizahi anlatımlarda dil bir olayı anlatmak için kullanılır.(sanatsal, edebi işlevlerde kull.)






m



Okyanuslarda Yaşam adlı parça ÖĞRETİCİ ANLATIM türüyle yazılmıştır.





ÖĞRETİCİ ANLATIM



Özellikleri:

1.Dil daha çok göndergesel işlevde kullanılır.

2.Söz sanatlarına, kelimelerin mecaz anlamlarına yer verilmez.

3.Verilen bilgiler örneklerle ve tanımlarla pekiştirilir.

4.Daha çok nesnel cümleler kullanılır.

5.Açıklama, aydınlatma, bilgi verme amaçlarıyla yazılır.

6.Öğretici metnin anlaşılması ve yorumlanması için okuyucunun verilen bilgiyi kavrayabilecek birikime sahip olması gerekir.

7.İfade hiçbir engele uğramadan akıp gider.

8.Gereksiz söz tekrarı yapılmaz.

9.Ses akışını bozan, söylenmesi güç sesler ve kelimeler yoktur.

10.Dil ve ifade sade, gösterişsiz ve pürüzsüzdür.

11.Düşünce ve duygular kısa ve kesin ifadelerle dile getirilir.

12.Bu anlatım türü daha çok ansiklopedilerde ve ders kitaplarında kullanılır.

13.Tarihi metinler, Felsefi metinler, Bilimsel metinler gibi bölümleri vardır.






Oyunculuk sınavı Söyleşmeye Bağlı Anlatımla anlatılmıştır.

SÖYLEŞMEYE BAĞLI ANLATIMLA OLUŞTURULMUŞ METİNLERİN ÖZELLİKLERİ



1.Jest ve mimikler anlatımın gücünü arttırır.

2.Sohbet, mülakat ve diyalog, monolog metinleri söyleşmeye bağlıdır.

3.Karşılıklı konuşmalar, bağlama ve konuşulan kişiye göre değişebilir.

4.Görme ve işitmeyle kurulan iletişim önemlidir.Kaynakwh:

5.Vurgu ve tonlama önemlidir.

6.Hikâye Roman Tiyatro, Mülakat, Röportaj, Monolog söyleşmeye bağlı anlatımın kullanıldığı metin türleridir.

7.Roman, hikâye ve tiyatrolardaki karşılıklı konuşmalara diyalog, iç konuşmalara ise monolog denir.

8.Tekrarlar söyleşmeye bağlı anlatımlarda ifadeyi kuvvetlendirir.

9.Söyleşmeye bağlı metinlerde anlatımın süresi sınırlandırılmalıdır







30. sayfa

 14.etkinlik

 Sanatsal metinler : Öykü,roman,deneme,anı,gezi yazısı ,şiir,masal,fıkra,mektup,tiyat ro,destan.

 Öğretici metinler : söyleşi,eleştiri,makale,haber, biyografi

 

 Sayfa 32

 -heycana bağlı

 -öğretici ve sanatsal

 -öyküleyici ve betimleyici

 -öğretici

 

 2)

 -D

 -Y

 -D

 -D

 -D

 -D

 -Y

 

 3)

 1-

 2-

 3-D

 4-A

 5-D

 6-C

 7-B

 8-D

 9-C

 

 

 Sayfa 34

 1-Edebi

 2-C

 3-D

 4-B

 5-C

 6-A

 7-A

 8-C

 9-C

 10-B

 11-C

 12-B

 13-B

 14-D

 15-

 16-

 

 Sayfa 37

 anlama ve yorumlama

 

 1>yazma aliskanligi gelisir kendini dah iyi tanir.

 2>

 3>eksik yönlerini görür rahatlar

 

 

 8.Etkinlik

 
gerçek anlamli:ekmek,süt,köfte

 metne kazandirdiklarI: Olayin gerçekten yasandigi

 

 mecaz anlamli:bayilmak,atmak,ismarla mak, hava yapmak

 

 metne kazandirdiklari:farkli kavramlari ve durumlari karsilayabilmek için kullanilmistir

 

 

 Sayfa 38

 1.}bosluk doldurma

 .günlük

 .duygu ve düsüncelerin

 

 2.} dogru-yanlis

 .y

 .d

 .y

 3.} nurullah ataç

 4.}gözlemin pek öneminn olmamasi

 

 

 

 9.eTKINLIK

 ses düsmesi:kayboldu, resmi, kahvalti

 

 sebebi:ünlüyle basalyan ek almasi

 

 ses türemesi:evde-y-im

 

 hava-y-i

 

 masa-y-i

 radyo-s-u

 

 sebebi:yardimci sese ihtiyaç olmasi

 

 

 Sayfa 40-49 Arası

 

 Hazirlik

 2- Insanlar eski fotograflarina baktiklarinda genelde hüzünlenirler

 3- Insanlar yasadiklari önemli anilari unutmamak, daha sonra hatirlamak amaciyla kayit altina alirlar

 Inceleme

 1- Ani metninin ortak özellikleri açik, sade, abartisiz, objektif anlatim

 2- Incelenen anida anlatici ile yazar aynidir Çünkü ani yazarin kendi hayatidir

 3- Incelenen anida anlatici konuyu birinici agizdan almistir Yani metinde kahraman anlatici vardir "Kus çalisti ben seyrettimAramamya basladim,"gibi cümleler

 4-Anilarin sade, açik vede içten bir anlatimi vardir Olaylar abartilmadan yansitilir Ayrica anilar ögretici bir nitelik tasidiklari için objektif eserlerdir

 

 4 Etkinlik

 Ani yazarin anlattiklarini kanitlayabilmek için anlkattigi zamnala ilgili her türlü kaynaktan yararlanabilir

 

 5 Etkinlik

 Incelenenanida yazar çocuklugunda dogadaki bazi hayvanlar hakkinda ki gözlem ve izlenimlerini anlatmistir Yazar bunu yaparken kendi bilgi ve gözelemlerinden yararlanmistir Anilar bu yüzden objeektif oldukalri için yazildiklari dönemle ilgili belge niteligi tasir

 

 5-Yazarin bilgi ve izlenimlerini dogrudan dogruya anlatmasi metne objektif ve inandiricilik katmistir

 7- Metinde dil agirlikli olarak göndergesel islevde kullanilmistir

 

 6 Etikinlik

 Metinde geçen geçinmeki, yüregi vurmak, çekistirmek gibi mecaz nallmali sözcükler farkl durumlari karsilayabilmek için keullanilmistir

 

 7 Etkinlik

 Çagrisim ve duygu degeri insandan insana degistigi için bazi insanlara ormanyesili,

 degirmen-bereketi,

 yuva-aileyi,

 agustos böcegi-tembelligi,

 ses-dogayi,

 agaç oksijeni çagiristirabilecegi gibi bazi insanlarda farkli farkli seyleri çagiristirabilir

 

 8 Etkinlik

 Verilen anida anlatici ilke aynidir Çünkü ani yazarin kendi hayatidir ve"ben" etrafinda anlatilir

 

 9 Etkinlik

 Ani türününü özellikleri

 *anilarin ögretici yanlari vardir

 *anilar ilgi çakici bilinir nitelikte olmalidir

 *anlatici yazarin kendisidir

 *objektif eserlerdir ve dönemle ilgili belge niteligi tasir

 *yazar her türlü kaynaktan yararlanabilir

 

 10 Etkinlik

 Metinde geçen birgün ertesi yaz, biraz sonra, buraya gibi sözcükler yer-yön zaman zarfi olarak kullanilmistir Bu zarf metinde kanitlama ve amaçli kullanilmistir

 

 12 Etkinlik

 Ses Düsmesi

 seyrettim

 kivrilip

 agzi

 

 Ses türemesi olan kelimeler

 baktikça

 büyükçe

 yüksekçe

 

 Ses Benzesmesi olan kelimeler

 vuruyor

 birisi

 anlamadim

 

 Ses Düsemesinin sebebi: Iki heceden dar ünlü(i,i,u,ü)bulunan bazi sözcüklerünlü ile baslayan bir ek aldiginda iki ünlüde bu dar ünlü düser

 Ses benzesmesinin Sebebi: Sonunda p,ç,t,k,f,h,s,s sert ünsüzleri bulunan bazi sözcükleri; c,d,g(g) yumusak ünsüzleriyle baslayan bir ek ladiginda bu c,d,g(g) sesleri sertleserek ç,t,k olur

 

 13 Etkinlik

 Günlükler yasanan olaylarin tarihi atilarak, günü gününe yazildigi bir türdür Anilar ise görünenelerin ve izlenimlerin arada zamna geçtikten sonra kaleme alindigi bir türdür Iki türde de içten samimi bir anlatim vardir Tema olrak yasanan olaylar islenir Objektif bir nalatimlario vardir Anilarin ögretici bir yazi varken günlükler okuyucu için yazilmaz

 

 14 Etkinlik

 Okunan ani metninde Atatürk'ün sanat ve sanatçi sevgisi dile getirilmeye çalisilmistir

 

 17Etkinlik

 Cümleleri hazirlarken anlamlarin ilghi çakici, ögretici bir tür oldugunu, yazarin ani yazarken objektif abartisiz olamasi gerektigini unutulmamalidir

 

 Ölçme ve Degerlendirme

 1) D-D_Y

 2) A sikki

 3) Magosa HatiralariNamik Kemal

 Sehir MektuplariAhmet Rasim

 Türk'ün atesle imtihaniHalide Edip Adivar

 Bogaziçi Yalilari Abdülhak Sinasi Hisar

 Edebiyatçilar Geçiyor Halit Fahri Ozansoy

 Hac Yolunda Cenap Sehabeddin

 Saray ve Ötesi Halit Ziya Usakligil

 4) D sikki

 5) D sikki

 6) E sikki

 

 Sayfa 51-60 Arasi Cevaplar

 

 Sayfa 51

 Hazirlik Çalismalari

 Soru 5 : Tv , Gazete, Dergi, Internet

 Soru 6: Bir hayat hikayesi yazmanin zorlugu ve yazarlara **rdigi önem.(bu yanlis olabilr

 

 1.Etkinlik:

 Insanlarin arastirma, ögrenme istekleri,ihtiyaçlarindan kaynaklanmaktadir.

 

 3.Etkinlik:

 Biyografi Ve Tarihsel gelisimi

 Kendi alanlarinda ünlü olmus, siyaset adami, edebiyatçi, sporcu, bilim adami, ses, sinema, tiyatro sanatçisi, gazeteci, ticaret adami gibi kisilerin hayatlarini, neler yap-tiklarini, ülke ve dünya insanligina neler kazandirdiklarini, hayatlarinin önemli basarilarini ve dönüm noktalarini bütünüyle anlatan yazi ve kitaplara biyografi (yasamöyküsü) denir.

 

 Bir kisinin hayatini ayrintili olarak veren kisisel biyografi kitaplari oldugu gibi, birden çok kisinin hayat hikâyelerini bir araya getiren genel biyografi eserleri de var-dir.

 

 Örnegin antolojilerde, ansiklopedilerde, yilliklarda birden çok kisinin biyografileri çok kisa olarak ana hatlariyla verilir. Bu eserlerde ya da yazarin kitabinin arka kapaginda veya iç sayfasinda yer alan biyografiler genellikle kisadir. Ayrintilari atilmis daha çok dogum ölüm tarihleri, dogum yerleri, bitirdikleri okullar, çalistiklari isler, yazdiklari eserler ve önemli basarilari anilmakla yetinilir.

 

 Her döneme, her meslege ve her millete ait kisilerin biyografilerini veren eserlere evrensel biyografi, bir millete ait kisilerin biyografilerini verenlere ulusal biyografi, bir bölgeye mensup kisilerin biyografilerinin toplandigi eserlere bölgesel biyografi, belli bir meslege mensup kisilerin yer aldigi eserlere meslekî biyografi, belli bir dönemde yasayanlarin hayat hikâyelerinin verildigi eserlere de dönem biyografisi denir. Dönem biyografisine çagdas insanlarin yer aldigi Who's Who? (Kim Kimdir?) adli eseri gösterebiliriz.

 

 Biyografiler yazim teknigine göre de farkliliklar arz etmektedir. Bunlari kisaca söyle siniflandirabiliriz:

 a. Bilimsel biyografi

 Biyografik bilgileri kronolojik bir sira içerisinde, alt basliklar halinde, onun dönemi içindeki konumunu, getirdigi yenilikleri, gösterdigi basarilari, eserlerini, eserlerinin degisik özelliklerini elestirel bir tutumla, belgelere, arastirma ve incelemelere dayali olarak veren çalismalara bilimsel biyografi ya da biyografik monografi denir. Bu tür eserlerde kisinin dogumu, yetismesi, ögrenimi, çalisma hayati, türlerine göre eserleri, eserlerinin önemi, sekil ve muhteva özellikleri, basarilari, ödülleri ve baska özellikleri bölümler halinde verilir. Bilimsel biyografi türüne su örnekler verilebilir: Mehmet Kaplan, Tevfik Fikret Devir-Sahsiyet-Eser (1971); Ismail Parlatir, Recaizade Mahmut Ekrem (1995); Ö.Faruk Huyugüzel, Hüseyin Cahit Yalçin'in Hayati ve Edebî Eserleri Üzerinde Bir Arastirma (1984).

 

 b. Biyografik roman

 Roman, hikâye gibi tahkiye kurgusu içerisinde, olay anlatimi üslûbuyla kisiyi bir roman kahramani gibi olaylarin içindeki konumlariyla sunan eserlere de edebî biyografi ya da biyografik roman denir. Biyografik romanlarda kisinin ruhsal ve fiziksel özellikleri, davranislari, duygulari, düsünceleri, tepkileri, tavir alislari, giyinisi gibi pek çok degisik özellikleri ayrintili olarak verilip bir anlamda onun portresi çizilir. Hayati içerisinde canli, yasayan bir kisilik olarak sergilenir. Buna örnek olarak M. Emin Erisirgil'in Mehmet Akif /Islâmci Bir Sairin Romani (1956); Tahir Alangu'nun Ömer Seyfettin (1968) adli eserleri verilebilir. Ayrica Oguz Atay'in Bir Bilim Adamın Romani (1975) adli romani da bu türün en iyi örneklerindendir. Yazar bu romaninda hocasi Mustafa Inan'i merkez alarak bir dönemin idealist neslinin hayatini yansitmistir.

 

 c. Nekroloji

 Ölen ünlü bir kisinin hemen ölümünden sonraki günlerde genellikle gazete ve dergilerde yakin çevresinde yer alan kisiler tarafindan onun üstün niteliklerinin, erdemlerinin, çalismalarinin ve diger özelliklerinin ani üslûbuyla anlatildigi yazilara denir. Bu yazilar bir anlamda öleni çok seven birinin agitlari, duygusal, öznel açiklamalaridir. Bu tür yazilara örnek olarak Yahya Kemal'in ölümü dolayisiyla kaleme alinmis su yazilari verebiliriz: Vehbi Cem Askun, "Istanbul Asigini Kaybetti" (Dünya, 5 Kasim 1958); Nimet Behsuz, "Büyük Sairin Arkasindan" (Yeni Gün, 3 Kasim 1958); Cenap Gedikoglu, "Bir Dev Sair Göçtü" (Yeni Gün, 5 Kasim 1958).

 

 Oto-biyografi: Bazi ünlü kisiler hayattayken kendi hayat hikâyelerini yazmislar-dir. Bunlara da oto-biyografi (özyasamöyküsü) denir.

 

 Önceleri biyografiler, genellikle krallarin, büyük din adamlarinin ya da olaganüstü kahramanliklar göstermis ki silerin hayatiyla sinirliydi. Bunlarin biyografilerinde genellikle onlarin gerçek özelliklerinin ve niteliklerinin yaninda efsanevî, menkibevî özellikleri de vurgulanirdi. Kahramanlarin yüceltilmis kisilikleri o topluma bir özgüven asiliyor, ayrica model kisilikleri sunularak onlar gibi olunmasi salik veriliyor ve bazi hikmetli davranislariyla da ibretli dersler verilmesi amaçlaniyordu. Örnegin Tanzimattan önce klâsik Türk edebiyatinda yazilan menakib-nameler, tarikat büyüklerinin kerametlerle dolu olaganüstü hayatlari verilir.

 

 Türk edebiyatinda ilk biyografik eser, Malik Bahsi'nin Feridüddin-i Attar'dan çevirmis oldugu Tezkiretü'l-Evliya'dir.

 Daha çok mesleklerine göre düzenlenmis ve birden fazla kisinin biyografisinin yer aldigi tezkire, menakib, vefeyat, devha, sefine, tuhfe, hadika, fihrist, silsilename, sa-irname, gazavatname, sicil gibi adlar altinda birçok eser kaleme alinmistir.

 

 Menakipname ya da velâyetname denilen eserlerde tarikat büyüklerinin, evliyalarin, pir ve seyhlerin olaganüstü halleri, kerâmetleri ve diger kisisel özellikleri anlatilir. Yayimlanmis bazi menakipnamelere su örnekler gösterilebilir: Hacimsultan Velâyetnamesi (Rudolp Tschudi); Haci Bektas Velâyetnamesi (Erich Gross).

 

 Vakayinamelerde de birçok devlet adamın biyografilerine ait malzemeler bulmak mümkündür.

 Suara Tezkireleri: Sairlerin biyografilerine, eserlerine yer veren, siirleri hakkinda degerlendirmelerin bulundugu eserlere suara tezkiresi denir.

 

 Türk sairlerinin biyografilerinin toplandigi ilk Türkçe suara tezkiresi XV. yüz-yilda kaleme alinan Ali Sir Nevayî (ö.1501/907) 'nin Mecâlisü'n-Nefâis (1491/896) adli eseridir.

 

 Tanzimattan günümüze kadar yazilmis biyografilere su örnekleri verebiliriz: Re-caizade Mahmut Ekrem, Kudemadan Birkaç Sair (1885); Muallim Naci, Osmanli Sair-leri (1890); Besir Fuad, Viktor Hugo (1886); Süleyman Nazif, Mehmet Akif (1924); Kenan Akyüz, Tevfik Fikret (1947); Mehmet Kaplan, Namik Kemal Hayati ve Eserleri (1948); Olcay Önertoy, Halit Ziya Usakligil, Romanciligi ve Romanimizdaki Yeri (1965); Birol Emil, Mizanci Murad Bey, Hayati ve Eserleri (1979); Nurullah Çetin, Behçet Necatigil, Hayati, Sanati ve Eserleri (1998).

 

 Sayfa 57

 1. Hiç bir fikir katilmamistir içine nesneldir.Kisiler hakkinda bilgi **rir.

 2.Bütün hayati anlatilmistir. Askeri Siyasi,Aile , yazar ve sair hayati ele alinmistir

 3.Ailesinin bilgili olmasi erkenden okula baslatmalari, siire olan ilgisi,etrafinda yazmaya müsait konularin çok olmasi.

 4.Bir çok kaynaktan yararlanilmis. Hayati anlatilmis. Bu yazilar nesnel oldugundan bilgi ve belgeler kaçinilmazdir.

 5.Süphe uyandirdi ve yazar kendi görüslerini katardi insanlarin aklinda bir soru birakirdi yani eger belgelere dayandirilmasaydi.

 7. Ayni

 

 SayFa 58

 8.Çok önemlidir. Bize bizim degerlerimizi kültürümüzü gösterir.

 9.Biyografide ise tarihten izler tasiyan ani ve günlügü yazan olaylari yasayandir.kisilerin hayatlarini anlatir.

 10. Ögretici anlatim türüyle yazilmistir.

 

 Sayfa 60

 Hayatim Metni sorusu:

 Ömer Seyfettinde bütün hayati bir baskasi tarafindan yazilmistir bunda ise Hasan Ali Uücel kendisi belirli bir yere kadar yasadigi zamani yazmistir

 Anlama ve Yorumlama

 1.Kronolojim önemli olaylarim, kisisel özelliklerim , düsünce hayatimi ve ilgi alanlarimi yazardim

 

 Sayfa 61-62-63

 

 1893: Askeri Rüstiye'ye girdi ve Kemal adini aldi.

 

 1895: Selanik Askeri Rüstiyesi'ni bitirdi, Manastir Askeri Idadisi'ne girdi.

 

 1899 Mart 13: Istanbul Harp Okulu Piyade sinifina girdi.

 

 1902: Harp Akademisi'ne girdi ve burada gazete çikardi.

 

 1905 Ocak 11: Harp Akademisi'ni Yüzbasi olarak bitirdi, Sam'a 5. Ordu'nun 30. Süvari Alayi'nda staj yapmak için atandi.

 

 1906 Ekim: Sam'da Vatan ve Hürriyet Cemiyeti'ni kurdu. Sam'da topçu stajini yapti ve Kolagasi oldu

 

 1908 Temmuz 23: Mesrutiyet'in ilan edilmesi için çalismalari.

 

 1909 Mart 31: 31 Mart ihtilalinde Hareket Ordusu Kurmay Subayi olarak çalisti.

 

 1911 Eylül 13: Mustafa Kemal, Istanbul'a Genelkurmay'a naklen atandi.

 

 1911 Kasim 27: Mustafa Kemal, Binbasiliga yükseldi.

 

 1912 Ocak 9: Mustafa Kemal, Trablusgarp'ta Tobruk saldirisini yönetti.

 

 1913 Ekim 27: Mustafa Kemal, Sofya Atesemiliterligi'ne atandi.

 

 1914 Mart 1: Mustafa Kemal, Yarbayliga yükseltildi.

 

 1915 Subat 2: Mustafa Kemal, Tekirdagi'nda 19. Tümeni kurdu.

 

 1915 Subat 25: Mustafa Kemal'in Maydos'a gidisi.

 

 1915 Nisan 25: Mustafa Kemal, Ariburnu'nda Itilaf Devletleri'ne karsi koydu.

 

 1915 Haziran 1: Mustafa Kemal'in Albayliga yükselisi.

 

 1915 Agustos 9: Mustafa Kemal, Anafartalar Grup Komutanligi'na atandi.

 

 1915 Agustos 10: Mustafa Kemal, Anafartalar'dan düsmani geri atti.

 

 1916 Nisan 1: Mustafa Kemal'in Tuggenerallige yükselisi.

 

 1916 Agustos 6: Mustafa Kemal, Bitlis ve Mus'u düsman elinden kurtardi.

 

 1917 Eylül 20: Mustafa Kemal, memleketin ve ordunun durumunu açiklayan raporunu yazdi.

 

 1917 Ekim: Mustafa Kemal, Istanbul'a döndü.

 

 1918 Ekim 26: Mustafa Kemal, Halep'in kuzeyinde bugünkü sinirlarimiz üzerinde düsman saldirilarini durdurdu.

 

 1918 Ekim 30: Mondros Mütarekesi'nin imzalanmasi.

 

 1918 Ekim 31: Mustafa Kemal'in Yildirim Ordulari Grup Komutanligi'na atanmasi.

 

 1918 Kasim 13: Yildirim Ordulari Grup Komutanligi'nin kaldirilmasi ve Mustafa Kemal'in Istanbul'a dönüsü.

 

 1919 Nisan 30: Mustafa Kemal'in Erzurum'da bulunan 9. Ordu Müfettisligi'ne atanmasi.

 

 1919 Mayis 15: Izmir'e Yunan'lilarin asker çikarmasi.

 

 1919 Mayis 16: Mustafa Kemal, Bandirma vapuruyla Istanbul'dan ayrildi.

 

 1919 Mayis 19: Mustafa Kemal, Samsun'a çikti.

 

 1919 Haziran 15: Mustafa Kemal, 3. Ordu Müfettisi ünvanini aldi.

 

 1919 Haziran 21: Mustafa Kemal, Ulusal Güçleri Sivas Kongresi'ne çagirdi.

 

 1919 Temmuz 8 / 9: Mustafa Kemal, askerlikten çekildi. (Saat: 20:50)

 

 1919 Temmuz 23: Mustafa Kemal'in baskanligi altinda Erzurum Kongresi'nin toplanmasi ve bir Temsil Kurulu seçerek dagilmasi. (7 Agustos 1919)

 

 1919 Eylül 4: Mustafa Kemal'in baskanligi altinda Sivas Kongresi'nin toplanmasi ve 11 Eylül'de sona ermesi.

 

 1919 Eylül 11: Mustafa Kemal, Anadolu ve Rumeli Müdafaayi Hukuk Cemiyeti Heyet Temsiliyesi Baskanligi'na saçildi.

 

 1919 Ekim 22: Amasya Protokolü'nün imzalanmasi.

 

 1919 Kasim 7: Mustafa Kemal, Erzurum'dan milletvekili seçildi.

 

 1919 Aralik 27: Mustafa Kemal, Heyeti Temsiliye'yle birlikte Ankara'ya geldi.

 

 1920 Mart 20: Istanbul'un Itilaf Devletleri tarafindan ele geçirilmesi, Mustafa Kemal'in protestosu, Ankara'da yeni bir Millet Meclisi toplama girisimi.

 

 1920 Mart 18: Istanbul'da Meclis-i Mebusan'in son toplantisi.

 

 1920 Mart 19: Mustafa Kemal tarafindan Ankara'da üstün yetkiyi tasiyan bir Millet Meclisi toplanmasi hakkinda illere duyuruda bulunulmasi.

 

 1920 Nisan 23: Mustafa Kemal, Ankara'da Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni açti.

 

 1920 Nisan 24: Mustafa Kemal, Büyük Millet Meclisi Baskani seçildi.

 

 1920 Mayis 5: Mustafa Kemal'in baskanliginda ilk Hükümet'in toplantisi.

 

 1920 Mayis 11: Mustafa Kemal, Istanbul Hükümeti tarafindan ölüm cezasina çarptirildi.

 

 1920 Mayis 24: Mustafa Kemal'in cezasi Padisah tarafindan onaylandi.

 

 1920 Agustos 10: Osmanli Imparatorlugu delegeleriyle Itilaf Devletleri arasinda Sevr Antlasmasi'nin imzalanmasi.

 

 1920 Ocak 9 / 10: Birinci Inönü Savasi.

 

 1921 Ocak 20: Ilk Teskilat-i Esasiye (Anayasa) Kanunu'nun esas maddelerinin kabulü.

 

 1921 Mart 30 / Nisan 1: Ikinci Inönü Savasi.

 

 1921 Mayis 10: Mustafa Kemal tarafindan Büyük Millet Meclisi'nde Anadola ve Rumeli Müdafaai Hukuk Grubu'nun kurulmasi ve Mustafa Kemal'in Grup Baskanligi'na seçilmesi.

 

 1921 Agustos 5: Mustafa Kemal'e Baskumandanlik görevinin verilmesi.

 

 1921 Agustus 22: Mustafa Kemal'in yönetiminde Sakarya Meydan Savasi'nin baslamasi.

 

 1921 Eylül 13: Sakarya Meydan Savasi'nin kazanilmasi.

 

 1921 Eylül 19: Mustafa Kemal'e Maresallik rütbesinin verilmesi ve Mustafa Kemal'in Gazi ünvanini almasi.

 

 1922 Agustos 26: Gazi Mustafa Kemal'in Kocatepe'den Büyük Taarruz'u yönetmesi.

 

 1922 Agustos 30: Gazi Mustafa Kemal'in Dumlupinar Baskumandanlik Meydan Savasi'ni kazanmasi.

 

 1922 Eylül 1: Gazi Mustafa Kemal'in: "Ordular! Ilk hedefiniz Akdeniz'dir, Ileri !" emrini vermesi.

 

 1922 Eylül 9: Türk Ordusu'nun Izmir'e girmesi.

 

 1922 Eylül 10: Gazi Mustafa Kemal'in Izmir'e gelisi.

 

 1922 Ekim 11: Mudanya Mütarekesi'nin imzalanmasi.

 

 1922 Kasim 1: Gazi Mustafa Kemal'in önerisi üzerine saltanatin kaldirilmasi.

 

 1922 Kasim 17: Vahdettin'in bir Ingiliz harp gemisiyle Istanbul'dan kaçmasi.

 

 1923 Ocak 29: Gazi Mustafa Kemal'in Latife Hanim'la evlenmesi.

 

 1923 Temmuz 24: Lozan Antlasmasi'nin imzalanmasi.

 

 1923 Agustos 9: Gazi Mustafa Kemal'in Halk Firkasi'ni kurmasi.

 

 1923 Agustos 11: Gazi Mustafa Kemal'in 2. Büyük Millet Meclisi Baskanligi'na seçilmesi.

 

 1923 Ekim 29: Cumhuriyet'in ilan edilmesi.

 

 1923 Ekim 29: Gazi Mustafa Kemal'in ilk Cumhurbaskani olmasi.

 

 1924 Mart 1: Gazi Mustafa Kemal'in Büyük Millet Meclisi'nde Halifeligi kaldirmasi ve ögretimin birlestirilmesi hakkinda açis nutkunu söylemesi.

 

 1924 Mart 3: Hilafetin kaldirilmasi, ögrenimin birlestirilmesi, Ser'iyeve Evkaf Vekaletiyle (Bakanligiyla), Erkaniharbiyei Umumiye Vekaletinin kaldirilmasi hakkindaki yasalarin Büyük Millet Meclisi'nce kabul edilmesi.

 

 1924 Nisan 20: Türkiye Cumhuriyeti Teskilati Esasiye (Anayasa) Kanunu'nun kabul edilmesi.

 

 1925 Subat 17: Asarin kaldirilmasi.

 

 1925 Agustos 24: Gazi Mustafa Kemal'in ilk defa Kastamonu'da sapka giymesi.

 

 1925 Kasim 25: Sapka Kanunu'nun Büyük Millet Meclisi'nde kabul edilmesi.

 

 1925 Kasim 30: Tekkelerin kapatilmasi hakkindaki kanunun kabulü.

 

 1925 Aralik 26: Uluslararasi takvim ve saatin kabulü.

 

 1926 Subat 17: Türk Medeni Kanunu'nun kabulü.

 

 1927 Temmuz 1: Gazi Mustafa Kemal'in Cumhurbaskani sifati ile ilk kez Istanbul'a gitmesi.

 

 1927 Ekim 15 / 20: Gazi Mustafa Kemal'in Cumhuriyet Halk Partisi 2. Kurultayi'nda tarihi Büyük Nutku'nu söylemesi.

 

 1927 Kasim 1: Gazi Mustafa Kemal'in 2. Kez Cumhurbaskanligi'na seçilmesi.

 

 1928 Agustos 9: Gazi Mustafa Kemal'in Sarayburnu'nda Türk harfleri hakkindaki nutkunu söylemesi.

 

 1928 Kasim 3: Türk Harfleri Kanunu'nun Büyük Millet Meclisi'nde kabul edilmesi.

 

 1931 Nisan 15: Gazi Mustafa Kemal tarafindan Türk Tarih Kurumu'nun kurulmasi.

 

 1931 Mayis 4: Gazi Mustafa Kemal'in 3.kez Cumhurbaskanligi'na seçilmesi.

 

 1932 Temmuz 12: Gazi Mustafa Kemal tarafindan Türk Dil Kurumu'nun kurulmasi.

 

 1933 Ekim 29: Gazi Mustafa Kemal'in Cumhuriyet'in 10. Yildönümünde tarihi nutkunu söylemesi.

 

 1934 Kasim 24: Gazi Mustafa Kemal'e Büyük Millet Meclisi tarafindan ATATÜRK soyadinin verilmesi kanununun kabul edilmesi.

 

 1935 Mart 1: Atatürk'ün 4. kez Cumhurbaskanligi'na seçilmesi.

 

 1937 Mayis 1: Atatürk'ün çiftliklerini Hazine'ye ve tasinamaz mallarini da Ankara Belediyesi'ne bagislamasi.

 

 1938 Mart 31: Atatürk'ün hastaligi hakkinda Cumhurbaskanligi Genel Sekreterligi'nin ilk resmi duyurusu.

 

 1938 Eylül 15: Atatürk'ün vasiyetnamesini yazmasi.

 

 1938 Ekim 16: Atatürk'ün hastalik durumu hakkinda günlük resmi duyurularin yayinina baslanmasi.

 

 1938 Kasim 10: Atatürk'ün ölümü. (Persembe, saat: 09.05)

 

 1938 Kasim 11: Istanbul Sehir Meclisi'nin olaganüstü toplanti yapmasi. Saraydaki Cumhurbaskanligi forsunun indirilerek yerine yariya kadar indirilmis Türk Bayragi'nin çekilmesi.

 

 1938 Kasim 12: Atatürk'ün ölümü dolayisiyla, Yüksek Ögretim gençliginin Üniversite Konferans Salonu'nda toplanmasi.

 

 1938 Kasim 13: Gençligin Taksim Cumhuriyet Aniti önünde toplanarak Atatürk'ün kurdugu Cumhuriyet'i koruyacaklarina ant içmeleri.

 

 1938 Kasim 14: Büyük Millet Meclisi çok hazin bir toplanti yapti.

 

 1938 Kasim 15: Hükümet Atatürk'ün Ankara'da ebedi istirahat yerine konulacagi 21 Kasim 1938 tarihini ulusal yas günü olarak duyurdu.

 

 1938 Kasim 16: Istanbul'lular Atatürk'ün Dolmabahçe Sarayi Muayede Salonu'ndaki katafalki önünde sabahin ilk saatlerinden gecenin son saatlerine kadar saygi ve üzüntü içinde son görevlerini yaptilar.

 

 1938 Kasim 19: Büyük bir törenle, Atatürk'ün Dolmabahçe'den alinan yüce cenazesi, önce Sarayburnu'na, oradan Zafer torpidosuyla Yavuz zirhlisina götürüldü.Yavuz zirhlisiyla Izmit'e kadar götürülen tabut, oradan Ankara'ya yolcu edildi.

 

 1938 Kasim 20: Atatürk'ün sevgilinasi Ankara'ya ulasti ve Ankara'da Büyük Millet Meclisi önündeki katafalka konuldu. Ankara'lilar da son görevlerini saygiyla yaptilar.

 

 1938 Kasim 21: Atatürk'ün cenazesinin Etnografya Müzesi'ndeki Geçici Kabre konulmasi.

 

 1938 Kasim 25: Atatürk'ün vasiyetnamesinin açilmasi.

 

 1938 Aralik 26: Atatürk'ün "Ebedi Sef" saniyla anilmasinin kabul edilmesi.

 

 1953 Kasim 4: Atatürk'ün Geçici Kabri'nin açilmasi.

 

 1953 Kasim 10: Atatürk'ün cenazesinin Anit-Kabir'e nakledilmesi.

 

 BUNLARDAN BIR KAÇINI YAZABILIRSINIZ...

 

 ÖNEMLI OLAYLAR

 Dogumu

 Savastigi Cepheler

 Kahramanliklari

 Türkiye Cumhuriyetini Kurmasi

 Devrimleri ve Yenilikleri

 KISISEL ÖZELLIKLERI

 Dürüst

 Kisilikli

 Önder ve Kahraman Nitelikli

 Sadik

 Çaliskan

 Azimli

 Ve Daha Bir Çok sey...

 ATATÜRK'ÜN TÜRK MILLETI ÜZERINDE BIRAKTIGI ETKI

 Türk milletinin çalisinca herseyi basarabilecegini gösteren Kahramanliklari Anlatilmasi güç olan bir önder olarak zihinlere kazinmistir...

 

 SAYFA 62

 13. ETKINLIK

 1.Kim Bu?= Sait Faik Abasiyanik

 2.Kim Bu?=Faruk Nafiz Çamlibel

 3.Kim Bu?=Peyami Safa

 

 BU SAYFADA KI DGER ETKINLIKLER KISISEL...

 

 SAYFA 63

 1.BOSLUK DOLDURMA

 cvp: otobiyografi

 2. Dogru Yanlis

 1.y

 2.y

 3.d

 4.d

 Test Sorulari

 3.E

 4.A

 5.C

 

 Buda Sayfa 65-81 Arasi Cevaplar

 

 Sayfa 65-69-71-72-73-81 Cevapları

 Sayfa 65

 HAZIRLIK

 1-)Seyahatname:Bir yazarin gezip gördügü yerlerden edindigi bilgi ve izlenimlerini anlattigi eser.

 Seyyah:Gezgin,turist

 

 2-)Bu söz insanlarin farkli yerler görüp ögrenme istegini vurgulayan bir sözdür.Insanlar tarih boyunca görmedigi,gitmedigi yerleri hep merak etmis, bu yerler hakkinda bilgi edinmeye çalismistir.

 

 3-)Günümüzde essiz bir bilgi kaynagidir.Daha önce görülmemis yerler hakkinda internetten bilgi alinabilir.Ayrica bu yerler için hazirlanmis dergi,brosür gibi kaynaklardan da bilgi edinilebilir.

 

 4-)Insan merak ettigi için veya daha çok bilgi edinmek istedigi için bir yeri görmek isteyebilir.

 

 5-)Diger insanlara aktarmak,anlatmak için yazilabilir.

 

 6-)Seyahat etmek,insanin farkli kültürleri,farkli cografyalari görmesini,farkli insanlarla tanismasini saglayarak kültür açisindan büyük faydalar saglar,insanin ufkunu açar.

 

 Sayfa 69

 1-)Gezilip görülen yerlerle ilgili bilgi ve gözlemlerin anlatildigi yazilara gezi yazisi denir.Gezi yazilarinda yerin tarihi,cografi özellikleri,sosyal,ekonomik,kü ltürel yasantisi;din,ahlak,gelenek ve görenekleri anlatilir.Anlatilanlar mutlaka gerçek olmalidir.Açik,sade,canli bir anlatim yapilmalidir.

 

 2-)Japon halkinin azmi,çaliskanligi,teknolojisi yazarin ilgisini çeken unsurlardir.

 

 3-)Gezi yazilarinda görülen hersey degil sadece yazarin dikkatini çeken kültür ve tabiat zenginlikleri,tarihi özellikler ve yasama biçimi hakkinda bilgi verilir.

 

 5-)Metinde bütünlük paragraflarin birbirine baglanmasiyla saglanmistir.Paragraflarin yapi unsurlari olan cümleler birbirlerine baglanmis,baska konulara atifta bulunarak paragraflar arasinda geçisler saglanilarak bütünlük saglanmistir.

 

 7-)Gezi yazilarinda görülen yerin cografi ve tarihi özellikleri,kültür ve tabiat zengnlikleri,gelenek ve görenekleri hakkinda okuyucuya bilgi verilir.

 

 8-)Göndergesel islevde kullanilmistir.

 

 3.ETKINLIK Sayfa 69

 -Metinde paragraflar,Japonya hakkinda bilgi vermek amaci etrafinda yapi unsurlariyla olusturulmus ve bu amaçla birbirlerine baglanmistir.

0 yorum:

Blogger Template by Clairvo